Menu

| GORĄCZKA BAROKU. FRANCISCO DE ZURBARÁN |

GORĄCZKA BAROKU. FRANCISCO DE ZURBARÁN

3 wykłady online 13-27 maja 2024

poniedziałki godz. 20.00

opowiada PAWEŁ BIEŃ

Paweł Bień – poeta, historyk sztuki, publicysta, muzealnik, kurator wystaw.Z wyróżnieniem ukończył Międzyobszarowe Indywidualne Studia Humanistyczne i Społeczne na Uniwersytecie Wrocławskim (2016) i Warszawskim (2018).

Kustosz  kolekcji malarstwa niemieckiego XVI -XVIII wieku w  Muzeum Narodowym w Warszawie.

Jako poeta debiutował w 2012 roku. Nakładem Biura Literackiego w 2017 roku ukazał się jego debiutancki arkusz „Święto ofiarowania”, pierwszą samodzielną książką poetycką była „Światłoczułość” (Stowarzyszenie Pisarzy Polskich, Łódź 2021).

Opublikował ponad sto tekstów popularnonaukowych dotyczących malarstwa nowożytnego i nowoczesnego, stale współpracuje m. in. z magazynem „Karkonosze. Czasopismem Sudetów Zachodnich”, „Spotkaniami z zabytkami” i portalem Niezłasztuka.net. Na łamach „Ruchu Muzycznego” prowadzi autorski cykl „Słuchanie obrazów”.

O swoim nowym cyklu mówi:

Obok obrazów Zurbarána nigdy nie potrafiłem przejść obojętnie. Na trwałe zapadła mi w pamięci świetlista bieli perizonium przysłaniającego biodra Chrystusa na arcydziele hiszpańskiego mistrza ze zbiorów wrocławskiego Muzeum Narodowego i nieprawdopodobnie nasycona, szlachetna czerwień na drezdeńskiej „Modlitwie św. Bonawentury o wybór papieża”. Podczas ostatniej wizyty w Londyńskiej National Gallery nie mogłem oderwać wzroku od ujmująco skromnej martwej natury z kubkiem wody oraz kwiatem malowanym aksamitnym różem.

To właśnie te trzy kolory – biel, czerwień i róż – którymi Francisco de Zurbarán posługiwał się w sposób mistrzowski i szalenie indywidualny stanowić będą oś majowych spotkań w Fundacji Art Transfer poświęconych wspaniałemu reprezentantowi hiszpańskiego baroku.

 

                                                          

Skromny syn baskijskich chłopów prędko okazał się niezwykle zdolnym artystą. Zaczynał kopiując dzieła Caravaggia, z których wyciągnął bardzo osobiste malarskie wnioski. W swoich późniejszych obrazach dialogował z innymi hiszpańskimi mistrzami, począwszy od swojego mentora Jusepe de Ribery, przez niezwykle wówczas popularnego Fancescę da Herrerę, aż po Murilla. Niektórzy badacze twierdzą wręcz, że w wielu malarskich aspektach twórczość Francisco de Zurbarána otworzyła sztukę półwyspu iberyjskiego na dzieła Diego Velazqueza.

Twórcza droga Zurbarána jest fascynującą podróżą po XVII wiecznej Hiszpanii. Od zacisznej Llereny, przez stanowiącą ważne centrum artystyczne Sewillę, aż po stołeczny Madryt, gdzie w wieku trzydziestu sześciu lat artysta dostąpił godności nadwornego malarza króla Filipa IV. Jest podróżą przez estetyczne przemiany owładniętej kontrreformacyjną gorączką sztuki hiszpańskiego, ale także – a może przede wszystkim – opowieścią o świetle i kolorze, którą już w maju będę miał przyjemność snuć dla Państwa na zoomie Fundacji Art Transfer. „

  • Francisco de Zurbarán. Światło bieli –poniedziałek 13 maja 2024
  • Francisco de Zurbarán. Potęga czerwieni-poniedziałek 20 maja 2024
  • Francisco de Zurbarán. Wdzięk różu  –poniedziałek 27 maja 2024

KUP KARNET