Menu

VERMEER.ODLICZANIE

Vermeer. Odliczanie

4 wykłady online we wtorki  od 3 stycznia 2023 godz.20.00

opowiada PRZEMYSŁAW GŁOWACKI

Od lutego 2023 roku będzie można zobaczyć w amsterdamskim Rijksmuseum większość obrazów Johannesa Vermeera. Bezprecedensowe wydarzenie muzealne wzbudza duże zainteresowanie, ponieważ do tej pory nigdy tak wielu prac tego holenderskiego mistrza w jednym miejscu nie widzieliśmy. Postanowiliśmy przygotować się do tej wystawy dokładnie i zająć się całą twórczości artysty na 4 wykładach. Choć dzieł Vermeera jest stosunkowo niewiele, to nie brakuje zagadnień, które przy ich okazji można poruszyć. Na naszych spotkaniach będzie można zobaczyć wszystkie znane dzieła mistrza z Delft – te które przyjadą do Amsterdamu i te których widzowie wystawy nie zobaczą. Dla tych którzy wybiorą się do Holandii wykłady będą świetnym wstępem przed podróżą. Dla tych którzy wystawy nie planują zobaczyć, będzie to okazja, aby lepiej poznać dzieła Vermeera i konteksty związane z ich powstaniem.

3 stycznia- Zaskakujące początki Vermeera

Johannes Vermeer to artysta zagadkowy, a szczególnie trudne są do ustalenia początki jego kariery. Nieliczne wczesne dzieła artysty mocno odbiegają od późniejszych jego prac. Jaka jest przyczyna tej odmienności? Czy rzeczywiście były one tak oryginalne na tle twórczości innych artystów holenderskich? Wykład będzie okazją, aby bliżej przyjrzeć się jego najwcześniejszym pracom oraz lepiej poznać obraz „Dziewczyna czytająca list”, którego niedawna konserwacja wzbudziła tak wiele zainteresowania.

10 stycznia-Johannes Vermeer z Delft

Na drugim wykładzie z cyklu poświęconego Vermeerowi zajmiemy się otoczeniem, w jakim pracował oraz miastem, w którym mieszkał przez całe swoje życie. Bohaterami będą dwie znane – jakże odmienne – weduty artysty: „Widok Delft” oraz „Uliczka w Delft”. Będzie to też okazja, aby bliżej poznać biografię artysty, która nadal skrywa wiele tajemnic. Przeanalizujemy też inne obrazy artysty m.in. „Alegorię wiary katolickiej” oraz słynną „Dziewczynę z perłą”.

24 stycznia-Vermeer i malarstwo rodzajowe

Większość dzieł Vermeera to przedstawienie rodzajowe, z pozoru ukazujące zwyczajne życie w Holandii XVII wieku. Rzeczywiście obrazy te mogą być ważnym źródłem informacji o codzienności w tamtych czasach, jednak ich naturalność jest pozorna. W jaki sposób patrzyli na nie współcześni Vermeerowi odbiorcy? Jakie treści symboliczne można w nich odnaleźć? Poszukamy ich na obrazach Mistrza z Delft, które z kolei porównamy do dzieł innych artystów specjalizujących się w scenach rodzajowych.

31 stycznia-Muzyczne tematy Vermeera

Muzyka, instrumenty muzyczne i grający na nich są częstymi bohaterami obrazów Vermeera, duża część jego dzieł podejmuje taką tematykę. Na wykładzie przeanalizujemy właśnie te obrazy, ale również zastanowimy się, jaką rolę odgrywała muzyka w kulturze holenderskiej XVII wieku. Poszukamy też innych przykładów przedstawień muzycznych w tamtym czasie i sprawdzimy, czym różnią się od obrazów Vermeera.

PROWADZĄCY: PRZEMYSŁAW GŁOWACKI

Historyk sztuki, edukator muzealny, nauczyciel.
Od ponad dwudziestu lat zajmuje się popularyzacją wiedzy o sztuce oraz edukacją muzealną. Historię sztuki ukończył na Uniwersytecie Warszawskim pisząc pracę magisterską o architekturze współczesnej u prof. Marii Poprzęckiej. Studiował kulturoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 1998 roku pracuje w Publicznym Ognisku Plastycznym im. Jana Skotnickiego w Grodzisku Mazowieckim. Obecnie prowadzi m.in. cykl wykładów w Zamku Królewskim w Warszawie, zajęcia z historii sztuki w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Wcześniej prowadził wykłady na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego oraz na Wydziale Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. W latach 2000-2013 pracował w Muzeum Narodowym w Warszawie, gdzie od 2007 pełnił obowiązki zastępcy kierownika Działu Edukacji. Współpracował z wieloma instytucjami kulturalnymi i edukacyjnymi m.in. z Laboratorium Edukacji Twórczej Centrum Sztuki Współczesnej „Zamek Ujazdowski”, ze Stołecznym Centrum Edukacji Kulturalnej, Mazowieckim Instytutem Kultury, Centrum Promocji Kultury Praga Południe, Domem Kultury „Świt” i wieloma innymi. W latach 2016-2019 był jurorem Konkursu na Wydarzenie Muzealne Roku ‚Sybilla’ organizowanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 2015-2016 w dziele kulturalnym magazynu „Sukces” prowadził część poświęconą wystawom. W 2006 roku był jednym z założycieli Forum Edukatorów Muzealnych. Był też współinicjatorem polskiej edycji międzynarodowej akcji społecznej Dzień Wolnej Sztuki. Jest członkiem Międzynarodowego Komitetu Muzeów (ICOM). W 2007 roku otrzymał odznakę „Zasłużony dla kultury polskiej”. Jego pasją jest zwiedzanie muzeów oraz wystaw.