RULE BRITANNIA!
RULE BRITANNIA! 4 wykłady online 4 [...]
cykl czterech wykładów online
we wtorki od 7 marca 2023 godz.20.00
opowiada PRZEMYSŁAW GŁOWACKI
Impresjonizm to nie tylko zmiana techniki w malarstwie i nowe podejście do zasad kompozycji obrazu. Malarze tego kręgu wprowadzają nowe tematy, które najlepiej oddają ukazywany przez nich nowoczesny świat. Stąd tak chętnie malują miasto oraz jego rozrywki, takie jak kawiarnie, teatry, operę czy cyrk. Równie chętnie wyjeżdżają na prowincję, aby tam zrelaksować się i malować w plenerze. Na przykładzie twórczości czterech wybitnych impresjonistów francuskich przyjrzymy się tematom popularnym w tym kręgu. Naszymi przewodnikami będą: ogrodnik Claude Monet i żeglarz Gustave Caillebotte, a miejskie rozrywki ukażą nam Edgar Degas i Auguste Renoir. Wykłady będą też okazją do dokładniejszego poznania wybranych obrazów tych autorów.
7 marca Pierre-Auguste Renoir w teatrze
Na pierwszym wykładzie z nowego cyklu odwiedzimy paryskie teatry, a naszym głównym przewodnikiem będzie Pierre-Auguste Renoir. W jego twórczości tematy inspirowane teatrem pojawiały się dosyć często, podobnie jak w pracach jego kolegów i koleżanek impresjonistów, a także innych artystów tego czasu. Dokładniej zajmiemy się jego dwoma obrazami ukazującymi sceny w loży teatralnej (oba pochodzą ze zbiorów londyńskich muzeów – Galerii Narodowej i Courtauld). Zastanowimy się nad genezą takiego ujęcia i poszukamy podobnych ujęć, które pojawiały się w sztuce aż do początków XX wieku. Chociaż skupiać się będziemy na twórczości Renoira, to pierwsze spotkanie z impresjonistami w tym cyklu będzie też wstępem do kolejnych relaksujących wycieczek w ich towarzystwie.
14 marca Edgar Degas w operze
Po motywy baletowe Edgar Degas sięga często i pojawiają się one u niego prawie przez całą jego twórczość. Jest to też temat bardzo lubiany przez wielbicieli jego twórczości. Czy aby na pewno nasze pierwsze wrażenia są słuszne? Czy głównym celem artysty było ukazanie zwiewności i ulotności tańca baletnic? Może się okazać, że po uważniejszym objerzeniu jego prac, zobaczymy tam dużo więcej, a artystę docenimy jako jednego z najważniejszych innowatorów końca XIX wieku w sztuce. Na wykładzie pomoże nam w tym omówienie szerszego kontekstu jego prac. Jakie jeszcze tematy związane z operą i teatrem przedstawiał Degas? Na ile często pojawiały się u niego inne tematy muzyczne?
21 marca Gustave Caillebotte nad wodą
Gustave Caillebotte to ważny członek grupy impresjonistów, który przez wiele lat był marginalizowany przez historię sztuki. Ale od jakieś czasu nie tylko doceniamy jego zaangażowanie w działalność tej grupy, ale również oryginalność jego stylu. Obok malarstwa Caillebotte miał jeszcze dwie pasje w życiu – ogrodnictwo i żeglarstwo. Obie te fascynacje znajdowały też drogę na płótna artysty. My zajmiemy się bliżej drugą z nich i Caillebotte zabierze nas nad Sekwanę oraz nad morze. Wykład będzie okazją do poznania artysty, który na pewno zasługuje na większe nasze zainteresowanie i docenienie jego osiągnięć – jako malarza oraz żeglarza.
28 marca Claude Monet w ogrodzie
W cyklu wykładów, w którym omawiamy ‘relaksujące’ tematy w twórczości impresjonistów, nie może zabraknąć Claude’a Moneta, który poświęcony był w równym stopniu malarstwu i ogrodnictwu. Obie te pasje wzajemnie się uzupełniały, pielęgnowane przez niego ogrody służyły za częsty temat w jego obrazach. Przede wszystkim znamy dzieła stworzone w podparyskim Giverny, gdzie artysta miał swój ostatni dom. Prace te, tworzone już po rozpadzie grupy impresjonistów, zasługują na szczególną uwagę, gdyż wyznaczają zupełnie nowe drogi w rozwoju sztuki w XX wieku. Monet jednak malował i pielęgnował ogrody przez całe życie. Przyjrzymy się nie tylko wcześniejszym jego pracom o tej tematyce, ale też poznamy bliżej miejsca, w których powstawały.
Wprowadzeniem do zagadnień związanych z impresjonizmem mogą być blisko trzy godziny spotkania z impresjonizmem w postaci wykładów nagranych przez Przemysława Głowackiego dla studentów Warszawskiej Szkoły Filmowej. Impresjonizm. Wykłady.
WYKŁADY PROWADZI PRZEMYSŁAW GŁOWACKI
Historyk sztuki, edukator muzealny, nauczyciel.
Od ponad dwudziestu lat zajmuje się popularyzacją wiedzy o sztuce oraz edukacją muzealną. Historię sztuki ukończył na Uniwersytecie Warszawskim pisząc pracę magisterską o architekturze współczesnej u prof. Marii Poprzęckiej. Studiował kulturoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 1998 roku pracuje w Publicznym Ognisku Plastycznym im. Jana Skotnickiego w Grodzisku Mazowieckim. Obecnie prowadzi m.in. cykl wykładów w Zamku Królewskim w Warszawie, zajęcia z historii sztuki w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Wcześniej prowadził wykłady na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego oraz na Wydziale Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. W latach 2000-2013 pracował w Muzeum Narodowym w Warszawie, gdzie od 2007 pełnił obowiązki zastępcy kierownika Działu Edukacji. Współpracował z wieloma instytucjami kulturalnymi i edukacyjnymi m.in. z Laboratorium Edukacji Twórczej Centrum Sztuki Współczesnej „Zamek Ujazdowski”, ze Stołecznym Centrum Edukacji Kulturalnej, Mazowieckim Instytutem Kultury, Centrum Promocji Kultury Praga Południe, Domem Kultury „Świt” i wieloma innymi. W latach 2016-2019 był jurorem Konkursu na Wydarzenie Muzealne Roku ‚Sybilla’ organizowanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 2015-2016 w dziele kulturalnym magazynu „Sukces” prowadził część poświęconą wystawom. W 2006 roku był jednym z założycieli Forum Edukatorów Muzealnych. Był też współinicjatorem polskiej edycji międzynarodowej akcji społecznej Dzień Wolnej Sztuki. Jest członkiem Międzynarodowego Komitetu Muzeów (ICOM). W 2007 roku otrzymał odznakę „Zasłużony dla kultury polskiej”. Jego pasją jest zwiedzanie muzeów oraz wystaw.