UBIERAJĄC MASKI
UBIERAJĄC MASKI CYKL 3 WYKŁADÓW [...]
„W OKU CYKLONU – MODERNIZM NA UKRAINIE”
Wystawa pokazywana w Dolnym Belvederze od 23.02.2024 do 2.06.2024
wykład 12 maja ( niedziela) godz. 20.00
opowiada KATARZYNA WESOŁOWSKA-EISL
Historyczka sztuki, edukatorka muzealna. Długoletnia zastępczyni kierownika Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Warszawie. Autorka programów edukacyjnych do wystaw czasowych i stałych muzeum. Prowadziła cykle autorskie wykładów z historii sztuki w licznych instytucjach kulturalnych. Jej pasją jest zwiedzanie miast i muzeów, poznawanie nowych kultur oraz popularyzacja sztuki poprzez wykłady i warsztaty.
Fot. Solange Photography
Pierwsza tak kompleksowa prezentacja sztuki ukraińskiej pierwszej połowy XX wieku pokazuje połączenie globalnych i lokalnych wpływów od secesji po konstruktywizm, które kształtowały bogatą i fascynującą historię rodzenia się tożsamości kulturowej Ukrainy.
Mychajło Schuk (Михайло Жук), Białe i czarne, 1912-14,
Kolekcja prywatna, wypożyczona do Muzeum Sztuki Współczesnej w Odessie
Cały ruch modernistyczny rozwijał się niejako „w oku cyklonu” na tle szalejących burz dziejowych od rewolucji 1905, poprzez I wojnę światową, upadek Imperium Rosyjskiego i rewolucję październikową w 1917 r, późniejszą krótkotrwałą niepodległość Ukraińskiej Republiki Ludowej (1917-1921) po powstanie Ukraińskiej Republiki Radzieckiej i represje (w tym wyroki śmierci) wobec ukraińskich artystów. Pomimo całego politycznego zamieszania był to okres rozkwitu sztuki ukraińskiej.
Dopiero w 1917 roku założona została pierwsza Akademia Sztuk Pięknych w Kijowie. Wcześniej artyści z Ukrainy kończyli studia głównie w Moskwie i Petersburgu. Wyjeżdżali także studiować w Wiedniu czy Krakowie a następnie w Monachium i Paryżu. To tam odkrywali najnowsze tendencje w sztuce współczesnej i stali się częścią międzynarodowego środowiska artystycznego. Obrazy zgromadzone na wystawie prezentują wszystkie kierunki i tendencje w sztuce począwszy od przełomu wieków, po lata 30-ste, jakie występowały również w ośrodkach zachodnioeuropejskich. Jednocześnie wystawa opowiada o awangardowych artystach ich próbach wypracowania stylu narodowego i ich dążeniu do kulturowej autonomii.
1. 2. 3.
Ołeksandr Bohomasow (Олександр Богомазов), Ostrzenie pił, 1927,© Narodowe Muzeum Sztuki Ukrainy, Kijów
Aleksandra Exter (Олександра Екстер), Trzy postacie kobiece, 1909-10,© Narodowe Muzeum Sztuki Ukrainy, Kijów