UBIERAJĄC MASKI
UBIERAJĄC MASKI CYKL 3 WYKŁADÓW [...]
Piątki godz. 20.00
Prowadzący: Przemysław Głowacki
Pojedyncze bilety na spotkania lub karnet na cały można kupić w zakładce ZGŁOSZENIA, która znajduje w prawym, górnym rogu strony (www.arttransfer.pl/zgloszenia). Pojedynczy bilet kosztuje 27 zł., koszt karnetu na 5 wykładów wynosi 108zł zł. Wykład odbywać się będzie na platformie Zoom. Link do wykładu znajduje się na bilecie. W razie pytań prosimy o kontakt na office@art-transfer.stronazen.pl
01.10 – Piet Mondrian przed abstrakcją
08.10 – Hilma af Klint. Obrazy dla Świątyni
15.10 – Kazimierz Malewicz. Powrót przedstawieniowości
22.10 – Jackson Pollock figuratywny
29.10 – Wojciech Fangor. Po op-arcie
Wykłady poświęcone są artystom, którzy kojarzą się nam z różnymi odmianami abstrakcji. Wśród nich są pierwsi przedstawiciele sztuki bezprzedmiotowej – Mondrian i Malewicz – a także niedawno doceniona szwedzka pionierka Hilma af Klint. Później działający Jackson Pollock i Wojciech Fangor poszli dwiema zupełnie różnymi drogami rozwoju abstrakcji. Na wykładach skupimy się jednak na okresach, kiedy w ich twórczości występowała figuracja. Takie ujęcie pozwoli nam nie tylko bliżej przyjrzeć się ich osiągnięciom, ale też zastanowić się nad genezą i specyfiką sztuki abstrakcyjnej w XX wieku. Dobrym wprowadzeniem do cyklu jest nagrany wykład pt. Narodziny abstrakcji dostępny bezpłatnie na kanale YouTube.
Pierwszy wykład poświęcony jest jednemu z najważniejszych twórców sztuki abstrakcyjnej. Piet Mondrian znany jest przede wszystkim jako przedstawiciel neoplastycyzmu, związany z holenderską grupą De Stijl. Początkowy okres jego twórczości dobrze pokazuje drogę, która doprowadziła artystów do sztuki pozbawionej bezpośrednich odniesień do rzeczywistości. Na wykładzie skupimy się na wczesnych dziełach Mondriana, w których widać wpływy symbolizmu, fowizmu oraz kubizmu.
Szwedzka malarka Hilma af Klint stała się w ostatnich latach sensacją historii sztuki, kiedy okazało się, że jest jedną z najwcześniejszych pionierek tworzących prace abstrakcyjne. Długo odmawiano jej tej pozycji ze względu na związki z okultyzmem. Na wykładzie zajmiemy się najsłynniejszym jej cyklem 111 obrazów tworzonych w latach 1906-15, kiedy to artystka zaczęła wyraźnie odchodzić od ukazywania widzialnej rzeczywistości.
Nazwisko Kazimierza Malewicza jest jednym z pierwszych, które przychodzi nam na myśl w powiązaniu ze sztuką bezprzedmiotową. Należał nie tylko do jej pionierów, ale też stworzony przez niego suprematyzm to jedna z bardziej radykalnych odmian abstrakcji. Na wykładzie zajmiemy się późnymi okresem jego twórczości, kiedy nie tylko powraca w niej figuratywność, ale też realistyczny sposób malowania. Czy było to wyłącznie spowodowane narastającymi represjami politycznymi wobec awangardy? A może wpisywało się w cele artystyczne Malewicza?
Jackson Pollock to najbardziej znany przedstawiciel abstrakcyjnego ekspresjonizmu dominującego w sztuce w okresie powojennym. Rozpoczynał, podobnie jak jego amerykańscy koledzy, od fascynacji Picassem oraz surrealizmem, jednak później całkowicie poświecił się abstrakcji. Jego przedwczesna, tragiczna śmierć przerwała rozwój twórczości w bardzo ciekawym momencie. Wydaje się, że artysta zaczął powracać do figuracji. Czy tak by się w pełni stało, możemy tylko domniemywać.
Trwająca blisko 70 lat kariera Wojciecha Fangora składała się z wielu, często różnych okresów. Najbardziej znane są jego obrazy abstrakcyjne z lat 60. i 70., które wpisują się w rozwijający się wtedy op-art. Wczesna faza twórczości artysty związana jest z fascynacją awangardą, a potem sukcesami dzieł czasu socrealizmu. Na wykładzie położymy jednak nacisk na twórczość późniejszą, mniej znaną, a zasługująca na pełniejsze odkrycie.
Prowadzący: Przemysław Głowacki
Historyk sztuki, edukator muzealny, nauczyciel. Od ponad dwudziestu lat zajmuje się popularyzacją wiedzy o sztuce oraz edukacją muzealną. Historię sztuki ukończył na Uniwersytecie Warszawskim pisząc pracę magisterską o architekturze współczesnej u prof. Marii Poprzęckiej. Studiował kulturoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 1998 roku pracuje w Publicznym Ognisku Plastycznym im. Jana Skotnickiego w Grodzisku Mazowieckim. Obecnie prowadzi m.in. cykl wykładów w Zamku Królewskim w Warszawie, zajęcia z historii sztuki w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Wcześniej prowadził wykłady na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego oraz na Wydziale Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. W latach 2000-2013 pracował w Muzeum Narodowym w Warszawie, gdzie od 2007 pełnił obowiązki zastępcy kierownika Działu Edukacji. Współpracował z wieloma instytucjami kulturalnymi i edukacyjnymi m.in. z Laboratorium Edukacji Twórczej Centrum Sztuki Współczesnej „Zamek Ujazdowski”, ze Stołecznym Centrum Edukacji Kulturalnej, Mazowieckim Instytutem Kultury, Centrum Promocji Kultury Praga Południe, Domem Kultury „Świt” i wieloma innymi. W latach 2016-2019 był jurorem Konkursu na Wydarzenie Muzealne Roku „Sybilla” organizowanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 2015-2016 w dziele kulturalnym magazynu „Sukces” prowadził część poświęconą wystawom. W 2006 roku był jednym z założycieli Forum Edukatorów Muzealnych. Był też współinicjatorem polskiej edycji międzynarodowej akcji społecznej Dzień Wolnej Sztuki. Jest członkiem Międzynarodowego Komitetu Muzeów (ICOM). W 2007 roku otrzymał odznakę „Zasłużony dla kultury polskiej”. Jego pasją jest zwiedzanie muzeów oraz wystaw. Prowadzi stronę poświęconą sztuce i wystawom www.artdone.pl.