Menu

Diego Velázquez (- z cyklu WIELKIE OSOBISTOŚCI XVII W.

„W madryckim Prado, wśród wielu obrazów Diego Velazqueza wisi ten, który należy do tych najsłynniejszych – Las Meninas, To namalowane w 1656 arcydzieło przedstawia infantkę Małgorzatę w otoczeniu dwóch dwórek, pary niskorosłych oraz psa. Z tyłu małą królewnę doglądają kobieta o wyglądzie mniszki i dystyngowany mężczyzna. Rodzice infantki: król Filip IV i jego żona Marianna, odbijają się z kolei w lustrze umieszczonym w tylnej części obrazu. Przed odwróconą tyłem do widzów wielką sztalugą stoi sam Diego, malujący ogromny obraz. Całkiem zaś z tyłu, dyrektor fabryki kobierców i krewny Velazqueza, Jose Nieto otwiera drzwi, przez które wpada nieco światła. Kogo maluje Velazquez na obrazie ukrytym w obrazie? Oto zagadka. Z pewnością nie maluje infantki i jej towarzystwa, gdyż znajdują się oni przed sztalugą, nieopodal malarza. Na dodatek Małgorzata i część jej świty patrzą w kierunku obiektu, który mistrzowi pozuje. Sensowne wydają się dwie hipotezy: albo Velazquez maluje odbijającą się w lustrze parę królewską, albo maluje nas, widzów tego obrazu. W tym drugim przypadku zmienia się perspektywa: to nie my oglądamy Infantkę, jej dworki i służących oraz mistrza Velazqueza, lecz jesteśmy przez nich oglądani. W ten sposób zyskują oni nieśmiertelność i z perspektywy wieczności oglądają tłumy, przetaczające się przed ich oczyma każdego dnia po otwarciu Museo de Prado. ” ( fragment tekstu Tomasza Domagały https://e-teatr.pl/spojrzec-prawdzie-w-lustro-13302)

18 maja zapraszamy na wykład Aleksandry Janiszewskiej-Cardone poświęcony Diego Velazquezowi.

  • Dzieje się ….

  • Kategorie

  • Archiwa

  • Zapisz się do naszego newsletter

    Wiadomości bezpośrednio na Twoją skrzynkę!