Menu

Norwegia: malownicza kraina friluftsliv

𝗣óź𝗻𝘆 𝗠𝘂𝗻𝗰𝗵, 𝗰𝘇𝘆𝗹𝗶 𝘀𝗸𝗮𝗻𝗱𝘆𝗻𝗮𝘄𝘀𝗸𝗶 𝘄𝗶𝘁𝗮𝗹𝗶𝘇𝗺
Lata 90. XIX wieku naznaczone były dekadentyzmem. Strach przed końcem wieku, stagnacja i melancholia towarzyszyły artystom wielu dziedzin, a ten powszechny pesymizm przekładał się na charakterystyczny styl sztuki końca wieku. Jednak początek nowego, XX wieku, dał nadzieję na więcej optymizmu, czego przykładem był nowy nurt w filozofii i kierunek w sztuce: witalizm. Dzieła Henri’ego Bergsona i Friedrich Nietzsche wpłynęły na zainteresowanie artystów siłami życiowymi, co przełożyło się także na większe przywiązanie wagi do higieny, zdrowego stylu życia i spędzania czasu na świeżym powietrzu.
W późnej twórczości 𝗘𝗱𝘃𝗮𝗿𝗱𝗮 𝗠𝘂𝗻𝗰𝗵𝗮 pojawia się nowy motyw: kąpiący się mężczyźni. Eksponowane nagich ciał męskich: muskularnych, wysportowanych, zdrowych, należało właśnie do estetyki witalizmu, pochwalającej wszelką aktywność fizyczną, szczególnie w okolicznościach przyrody. Tradycyjny temat malarski kąpiących się kobiet zastąpili kąpiący się chłopcy i mężczyźni, bo to właśnie tężyzna i siła, a nie piękno i gracja, stały się kluczowymi cechami witalizmu.
Kult sportu, narodowa gimnastyka, gloryfikacja zdrowego i silnego ciała są dzisiaj często krytykowane przez skojarzenia z identyfikacją wizualną państw faszystowskich XX wieku. Jednak witalizm w sztuce Północy mógł mieć swoje źródła w 𝗸𝘂𝗹𝘁𝘂𝗿𝘇𝗲 𝗳𝗿𝗶𝗹𝘂𝗳𝘀𝘁𝗹𝗶𝘃, czyli pochwały życia na świeżym powietrzu, w zgodzie z naturą, z dbałości nie tylko o zdrowie fizyczne, ale też psychiczne.
 
Zapraszamy na trzeci wykład online z cyklu 𝗦𝗞𝗔𝗡𝗗𝗬𝗡𝗔𝗪𝗜𝗔 𝗝𝗔𝗞 𝗠𝗔𝗟𝗢𝗪𝗔𝗡𝗔 20 października ( czwartek) o godz. 20.00. Emiliana Konopka Utulę THULE zabierze nas do 𝗡𝗼𝗿𝘄𝗲𝗴𝗶𝗶: 𝗺𝗮𝗹𝗼𝘄𝗻𝗶𝗰𝘇𝗲𝗷 𝗸𝗿𝗮𝗶𝗻𝘆 𝗳𝗿𝗶𝗹𝘂𝗳𝘁𝘀𝗹𝗶𝘃🙂
  • Dzieje się ….

  • Kategorie

  • Archiwa

  • Zapisz się do naszego newsletter

    Wiadomości bezpośrednio na Twoją skrzynkę!