Menu

Edward Burne-Jones. W stronę symbolizmu

Edward Burne-Jones, członek Bractwa Prerafaelitów, słynie z pięknych, ale zazwyczaj melancholijnych przywołań mitycznego, literackiego, starożytnego lub średniowiecznego świata. Uczeń Dantego Gabriela Rossettiego i protegowany Johna Ruskina Edward Burne-Jones należał do drugiego pokolenia Bractwa Prerafaelitów, tworząc narracyjny styl romantycznej symboliki przesiąkniętej średniowieczną legendą i połączonej z wpływami włoskiego renesansu.

Stał się jednym z najbardziej rozchwytywanych malarzy w Europie.

 Edward Burne-Jones (1833-1898) i William Morris (1834-1896) poznali się w Oksfordzie. Tutaj czerpali inspirację z pism Ruskina i zdecydowali, że chcą zostać artystami. Ruskin postrzegał pracę Rossettiego i Bractwa Prerafaelitów jako „świt nowej ery sztuki”.  Burne-Jones pojechał do Londynu, by odszukać Rossettiego.

Rossetti miał kontrakt z Powell’s Glass Works na zaprojektowanie witraży i przedstawił im Burne-Jonesa, który pracował dla nich od 1857 roku, aż William Morris założył „The Firm” w 1861 roku.  

Tworzyli malowidła ścienne, rzeźby, witraże, metaloplastykę, hafty i meble. Swój sukces zawdzięczali przede wszystkim związkom Morrisa i Webba z architektami, których najważniejszą działalnością było zdobienie kościołów. Kiedy Burne-Jones dołączył do The Firm w 1861 roku, jego praca jako projektanta witraży w Powell’s przeszła na jego przyjaciela Henry’ego Holidaya.

Burne-Jones zmarł 17 czerwca 1898 roku. Sześć dni później, dzięki interwencji księcia Walii, w Opactwie Westminsterskim odbyło się nabożeństwo żałobne. Pierwszy jakikolwiek artysta został tak uhonorowany.

Zapraszamy na ostatni wykład Przemysława Głowackiego z cyklu „Prerafaelici. Nowe spojrzenia.” W piątek 28 stycznia  2022 o godz. 20.00

  • Dzieje się ….

  • Kategorie

  • Archiwa

  • Zapisz się do naszego newsletter

    Wiadomości bezpośrednio na Twoją skrzynkę!