WILLIAM TURNER WE FRANCJI
John Constable nazywa Turnera największym twórcą epoki i mówi, że maluje „barwioną parą wodną”.

St-Germain-en-Laye 1829-30 Joseph Mallord William Turner 1775-1851
Na długo przed tym, jak impresjoniści zaczęli malować brzegi Sekwany, Turner zdefiniował już pierwszą wizję dla swojego pokolenia. Seria rysunków i akwareli, które wykonał na brzegach rzeki od 1802 roku do początków lat czterdziestych XIX wieku, wzbudziła podziw Pissarro, Moneta i Prousta. Wszystkie te jaskrawo kolorowe dzieła, opublikowane zostały częściowo w formie czterdziestu rycin w latach 1834 i 1835. Trzydzieści pięć akwarel przedstawiających widoki na Sekwanę w północnej Francji zostało wykonanych przez Turnera specjalnie w celu wykorzystania w rycinach ilustrujących dwa tomy, każdy zatytułowany 𝑻𝒖𝒓𝒏𝒆𝒓’𝒔 𝑨𝒏𝒏𝒖𝒂𝒍 𝑻𝒐𝒖𝒓 – 𝑾𝒂𝒏𝒅𝒆𝒓𝒊𝒏𝒈𝒔 𝒃𝒚 𝒕𝒉𝒆 𝑺𝒆𝒊𝒏𝒆. Podróżując wzdłuż Sekwany, Turner obserwuje jej różne aspekty. Koncentruje się w szczególności na niektórych miejscach, w tym w Le Havre, Rouen i Paryżu. Jego prace, szanujące lekcje wielkich francuskich architektów krajobrazu, ukazują pejzaż przesiąknięty nowoczesnością. Pojawiają się na przykład statki parowe, co jest najnowszą innowacją w transporcie rzecznym.
W tych akwarelach Turner podkreślił efekty światła oraz kontrasty światła i ciemności. Szczególnie zauważalne jest jego żywiołowe użycie koloru. Czasami stosuje się kontrastujące kolory, aby oddać efekt światła. Jak ujął to wiktoriański krytyk sztuki John Ruskin, 𝗧𝘂𝗿𝗻𝗲𝗿 „𝗺𝗮𝗹𝘂𝗷𝗲 𝘄 𝗸𝗼𝗹𝗼𝗿𝘇𝗲, 𝗮𝗹𝗲 𝗺𝘆ś𝗹𝗶 𝘄 ś𝘄𝗶𝗲𝘁𝗹𝗲 𝗶 𝗰𝗶𝗲𝗻𝗶𝘂”.
Joseph Mallord William Turner, który wielokrotnie podróżował po Europie kontynentalnej i chętnie przedstawiał widoki z Francji będzie pierwszym bohaterem cyklu wykładów Przemysława Głowackiego pt. „WAKACJE NAD SEKWANĄ”.
Cykl rozpoczynamy wykładem online na platformie Zoom już we wtorek 10 października o godz. 20.00.