HANS MEMLING. MISTRZ KAMERALNIE
Hans Memling. Mistrz kameralnie
22 stycznia 2024
poniedziałek godz. 20.00
opowiada PAWEŁ BIEŃ
Po rozważaniach na temat portretowej twórczości Memlinga, czas wziąć na tapet jego malarstwo religijne przeznaczone dla prywatnych zleceniodawców. Nie jest przecież nieuzasadnione domniemywać, że przynajmniej część ze zlecających mistrzowi wykonanie ich portretów była także nabywcami obrazów służących domowej pobożności.
Kameralny wizerunek Marii trzymającej Dzieciątko stanowi wielki popis warsztatowej maestrii Memlinga w oddawaniu różnorodnych faktur. Mleczny połysk pereł zdobiących szatę Matki Bożej kontrastuje z blikami na szmaragdach, tak różnymi od miękko układającego się na tkaninie światła. Sposób malowania materiałów sporo mówi nam zresztą o warsztatowej praktyce artysty – widoczna za Marią złota tkanina ozdobiona jest deseniem doskonale znanym z innych dzieł mistrza.
Mimo ewidentnych podobieństw do innych obrazów Memlinga, pojawiła się niegdyś wśród badaczy wątpliwość – czy rzeczywiście jest to dzieło mistrza, czy raczej bardzo biegłego w naśladowaniu jego maniery kontynuatora? Ostatecznie dyskusję zakończyły szczegółowe badania oraz – liczenie pociągnięć pędzla. Brytyjscy muzealnicy skwapliwie doliczyli się siedmiu drobniutkich pociągnięć pędzla w bliku światła tlącym się w oku Chrystusa. I na podstawie tej szczęśliwej siódemki, pojawiającej się także w innych malowanych przez Memlinga oczach, potwierdzili ostatecznie autentyczność tego fascynującego wizerunku.
O tym i innych obrazach religijnych wirtuoza z Brugii opowie podczas drugiego spotkania z cyklu „Mistrz czasu przełomów” Paweł Bień.