FRANCISCO DE ZURBARÁN- WDZIĘK RÓŻU
FRANCISCO DE ZURBARÁN- WDZIĘK RÓŻU
wykład online 27 maja 2024
poniedziałek godz. 20.00
opowiada PAWEŁ BIEŃ
Paweł Bień – poeta, historyk sztuki, publicysta, muzealnik, kurator wystaw.Z wyróżnieniem ukończył Międzyobszarowe Indywidualne Studia Humanistyczne i Społeczne na Uniwersytecie Wrocławskim (2016) i Warszawskim (2018).
Kustosz kolekcji malarstwa niemieckiego XVI -XVIII wieku w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Jako poeta debiutował w 2012 roku. Nakładem Biura Literackiego w 2017 roku ukazał się jego debiutancki arkusz „Święto ofiarowania”, pierwszą samodzielną książką poetycką była „Światłoczułość” (Stowarzyszenie Pisarzy Polskich, Łódź 2021).
Opublikował ponad sto tekstów popularnonaukowych dotyczących malarstwa nowożytnego i nowoczesnego, stale współpracuje m. in. z magazynem „Karkonosze. Czasopismem Sudetów Zachodnich”, „Spotkaniami z zabytkami” i portalem Niezłasztuka.net. Na łamach „Ruchu Muzycznego” prowadzi autorski cykl „Słuchanie obrazów”.
O swoim nowym cyklu mówi:
” Obok obrazów Zurbarána nigdy nie potrafiłem przejść obojętnie. Na trwałe zapadła mi w pamięci świetlista bieli perizonium przysłaniającego biodra Chrystusa na arcydziele hiszpańskiego mistrza ze zbiorów wrocławskiego Muzeum Narodowego i nieprawdopodobnie nasycona, szlachetna czerwień na drezdeńskiej „Modlitwie św. Bonawentury o wybór papieża”. Podczas ostatniej wizyty w Londyńskiej National Gallery nie mogłem oderwać wzroku od ujmująco skromnej martwej natury z kubkiem wody oraz kwiatem malowanym aksamitnym różem.”
Słodkie oblicza aniołów czy podkreślenie dziewczęcego wdzięku Marii wymagały odpowiedniej barwy. Zdaje się, ze dla de Zurbarána synonimem słodyczy był wspaniały pudrowy róż – delikatnie opalizujący, miękki, daleki od jaskrawości odcień powtarzany na wielu płótnach hiszpańskiego mistrza.
Niebanalny kolor o wielkiej sile oddziaływania pojawia się w monumentalnych obrazach poświęconych Matce Bożej, ale również w rozczulająco skromnych martwych naturach. Plamy Zurbaránowskiego różu wchodzą w skład kompozycji kipiących barokowym splendorem oraz tych ujmująco ascetycznych.
Podczas poniedziałkowego, ostatniego z cyklu poświęconego artyście, spotkania prześledzimy w jak rozmaitych kontekstach formalnych i treściowych może występować ten sam kolor, by przekonać się, jak wielka siła uniwersalności w nim tkwi.