JOAN MIRÓ-SURREALISTYCZNE ZBLIŻENIA
JOAN MIRÓ-SURREALISTYCZNE ZBLIŻENIA
wykład online z cyklu FOKUS NA SZTUKĘ
21 maja 2024, wtorek, godzina 20.00
wykłady prowadzi: Przemysław Głowacki
Przemysław Głowacki – historyk sztuki, edukator muzealny, nauczyciel. Od ponad dwudziestu lat zajmuje się popularyzacją wiedzy o sztuce oraz edukacją muzealną. Obecnie prowadzi m.in. cykl wykładów w Zamku Królewskim w Warszawie, zajęcia z historii sztuki w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.W 2006 roku był jednym z założycieli Forum Edukatorów Muzealnych. Był też współinicjatorem polskiej edycji międzynarodowej akcji społecznej Dzień Wolnej Sztuki. Jest członkiem Międzynarodowego Komitetu Muzeów (ICOM). W 2007 roku otrzymał odznakę „Zasłużony dla kultury polskiej”. Prowadzi portal o sztuce, muzeach, wystawach artdone.pl
W tym roku przypada 100-lecie powstania surrealizmu i z tego powodu zapraszamy na spotkanie z trzema najważniejszymi przedstawicielami tego kierunku. Choć Joan Miró, René Magritte i Salvador Dalí nie brali bezpośredniego udziału w tworzeniu paryskiego środowiska skupionego wokół André Breton, to właśnie ich dzieła stały się synonimem surrealizmu. Na wykładach skupimy się wyłącznie na wybranych okresach ich twórczości, w których czynnie przyczynili się do rozwoju tego nurtu. Będziemy mieli okazje bliżej poznać ich najsłynniejsze dzieła z tego czasu oraz zastanowić się, czy na ich przykładzie można odpowiedzieć na pytanie: czym jest surrealizm?
Joan Miró nie daje się zaszufladkować.
Chociaż pozostawał pod wielkim wpływem surrealistów i wystawiał go na głównych wystawach surrealizmu, to nie uważał się za surrealistę. W wywiadzie udzielonym w 1958 roku zaznaczył, że nigdy nie podpisał żadnego z manifestów surrealizmu. Przeciwnie, szli równoległymi torami. Ich wpływ nie wywodził się ze sztuk wizualnych, ale z poezji surrealistycznej, która, jak powiedział Miró zainspirowała go do „pozbycia się rzeczywistości obrazowej”.
W tym samym duchu Miró sprzeciwiał się nazywaniu go artystą abstrakcyjnym. Postacie i sceny przedstawiane w jego pracach są często zniekształcone i niemal nie do poznania, rzadko jednak odważył się na całkowitą abstrakcję.
Miró unie uważał się także za artystę politycznego. Jednak jego prace zawierają symbole katalońskie. Co więcej, w miarę postępu hiszpańskiej wojny domowej w latach trzydziestych XX wieku jego prace odzwierciedlały emocje tamtych czasów.
Wielu artystów ogranicza się do jednego medium. Jednak w twórczości Miró znajdują się także prace na papierze, grafiki, ilustrowane książki, kolaże, obiekty i ceramika. Często tworzone przy użyciu niekonwencjonalnych materiałów, takich jak znalezione przedmioty. Co więcej, Miró stosował niekonwencjonalne techniki, takie jak malowanie kroplowe, na długo przed tym, zanim weszły to do powszechnego użytku.
KUP BILET