Menu

WIELCY MANIERYŚCI. PONTORMO I BRONZINO

WIELCY MANIERYŚCI. PONTORMO I BRONZINO

6-20 listopada 2023r.

poniedziałki , godzina 20.00

3 wykłady online na platformie ZOOM

czas trwania ok.75-90 min.

wykłady prowadzi PAWEŁ BIEŃ

Pozostający pod wpływem twórczości Michała Anioła i Leonarda da Vinci Pontormo wykształcił z czasem własną, cenioną przez publiczność manierę. Uwielbiał ekspresyjne układy kompozycyjne, wyrafinowaną linię i świetlisty koloryt, będący jakby przeciwieństwem jego melancholicznej osobowości. Giorgio Vasari wspominał, że jeden z najświetniejszych manierystów „żył tak samotnie , że trudno to wprost sobie wyobrazić.”

Umiłowanie samotności nie przeszkodziło mu jednak przekazać malarskiej wiedzy swojemu najwybitniejszemu uczniowi. Agnolo Bronzino zasłynął jako wzięty portrecista, a jego prace do dziś są chlubą galerii na całym świecie. Porównując prace obu manierystów postaramy się znaleźć odpowiedź na pytanie, czy w przypadku Pontorma i Bronzina można posłużyć się powiedzeniem: uczeń przerósł mistrza

Uczeń i mistrz. Sceny religijne – 6 listopada 2023

Mający zaledwie piętnaście lat Agnolo Bronzino został uczniem Jacopa Pontorma i prędko przystąpił do wspierania doświadczonego mistrza w realizacji licznie powierzanych mu zamówień. Razem wykonywali freski i obrazy na płótnie, a współpraca okazała się lekcją, na długie lata rezonującą w twórczości Bronzina.Zdarzało się, że już po zakończeniu ścisłej współpracy obaj malarze podejmowali podobne wątki tematyczne, za każdym razem nadając im jednak indywidulany charakter. O tym, że religijny manieryzm niejedno ma imię opowiemy na pierwszym wykładzie

Pontormo, Zdjęcie z krzyża (1525-28), Kościół Santa Felicita, Florencja

W kręgu uczonych i władców- 13 listopada 2023

Zarówno Pontormo jak i Bronzino przyjmowali liczne zlecenia portretowe. Łącząc rysunkową subtelność z barwną inwencją i biegłością światłocieniowego modelunku tworzyli monumentalne wizerunki zadośćuczyniające potrzebie reprezentacji.Wszechstronny Bronzino zaskarbił sobie łaski księcia Urbino Francesco I Maria della Rovere, następnie został nadwornym malarzem Medyceuszy we Florencji, ale oprócz władców pozowali mu także intelektualiści i słynne piękności epoki. Kim byli ludzie uwiecznieni przez wielkich florenckich manierystów ?

 

 

 

 Bronzino, Portret Eleonory Toledańskiej z synem Giovannim, 1545, Galeria Uffizi, Florencja

Mitologie i alegorie -20 listopada 2023

Renesansowa fascynacja mitologią nie pozostała bez wpływu na malarstwo. W antycznych opowieściach znajdowano źródło tematów, ale także – pretekst do pokazywania nagości. Malowane alegorie łączyły się z wiarą w intelektualny charakter sztuki, który – rzecz jasna – nie wykluczał także zmysłowej przyjemności z kontemplacji barwy i harmonii form.

Znaczeniowym kodom i intelektualnym rozkoszom, których nie brak w obrazach Jacopa Pontorma i Agnola Bronzina poświęcony będzie ostatni wykład cyklu „Wielcy manieryści”.

Angelo Bronzino, Alegoria z Wenus i Kupidynem,1540–1545 , Nationa Gallery w Londynie

KUP KARNET

 

 

 

Zapisz się do naszego newsletter

Wiadomości bezpośrednio na Twoją skrzynkę!