PODKOWIŃSKI. POLA ŁUBINU, POLA KONICZYNY. PEJZAŻE OLEJNE
WŁADYSŁAW PODKOWIŃSKI. POLA ŁUBINU, [...]
6-20 listopada 2023r.
poniedziałki , godzina 20.00
3 wykłady online na platformie ZOOM
czas trwania ok.75-90 min.
wykłady prowadzi PAWEŁ BIEŃ
Pozostający pod wpływem twórczości Michała Anioła i Leonarda da Vinci Pontormo wykształcił z czasem własną, cenioną przez publiczność manierę. Uwielbiał ekspresyjne układy kompozycyjne, wyrafinowaną linię i świetlisty koloryt, będący jakby przeciwieństwem jego melancholicznej osobowości. Giorgio Vasari wspominał, że jeden z najświetniejszych manierystów „żył tak samotnie , że trudno to wprost sobie wyobrazić.”
Umiłowanie samotności nie przeszkodziło mu jednak przekazać malarskiej wiedzy swojemu najwybitniejszemu uczniowi. Agnolo Bronzino zasłynął jako wzięty portrecista, a jego prace do dziś są chlubą galerii na całym świecie. Porównując prace obu manierystów postaramy się znaleźć odpowiedź na pytanie, czy w przypadku Pontorma i Bronzina można posłużyć się powiedzeniem: uczeń przerósł mistrza
Uczeń i mistrz. Sceny religijne – 6 listopada 2023
Mający zaledwie piętnaście lat Agnolo Bronzino został uczniem Jacopa Pontorma i prędko przystąpił do wspierania doświadczonego mistrza w realizacji licznie powierzanych mu zamówień. Razem wykonywali freski i obrazy na płótnie, a współpraca okazała się lekcją, na długie lata rezonującą w twórczości Bronzina.Zdarzało się, że już po zakończeniu ścisłej współpracy obaj malarze podejmowali podobne wątki tematyczne, za każdym razem nadając im jednak indywidulany charakter. O tym, że religijny manieryzm niejedno ma imię opowiemy na pierwszym wykładzie
Pontormo, Zdjęcie z krzyża (1525-28), Kościół Santa Felicita, Florencja
W kręgu uczonych i władców- 13 listopada 2023
Zarówno Pontormo jak i Bronzino przyjmowali liczne zlecenia portretowe. Łącząc rysunkową subtelność z barwną inwencją i biegłością światłocieniowego modelunku tworzyli monumentalne wizerunki zadośćuczyniające potrzebie reprezentacji.Wszechstronny Bronzino zaskarbił sobie łaski księcia Urbino Francesco I Maria della Rovere, następnie został nadwornym malarzem Medyceuszy we Florencji, ale oprócz władców pozowali mu także intelektualiści i słynne piękności epoki. Kim byli ludzie uwiecznieni przez wielkich florenckich manierystów ?
Bronzino, Portret Eleonory Toledańskiej z synem Giovannim, 1545, Galeria Uffizi, Florencja
Mitologie i alegorie -20 listopada 2023
Renesansowa fascynacja mitologią nie pozostała bez wpływu na malarstwo. W antycznych opowieściach znajdowano źródło tematów, ale także – pretekst do pokazywania nagości. Malowane alegorie łączyły się z wiarą w intelektualny charakter sztuki, który – rzecz jasna – nie wykluczał także zmysłowej przyjemności z kontemplacji barwy i harmonii form.
Znaczeniowym kodom i intelektualnym rozkoszom, których nie brak w obrazach Jacopa Pontorma i Agnola Bronzina poświęcony będzie ostatni wykład cyklu „Wielcy manieryści”.
Angelo Bronzino, Alegoria z Wenus i Kupidynem,1540–1545 , Nationa Gallery w Londynie