PODKOWIŃSKI. POLA ŁUBINU, POLA KONICZYNY. PEJZAŻE OLEJNE
WŁADYSŁAW PODKOWIŃSKI. POLA ŁUBINU, [...]
cykl 4 wykładów online w poniedziałki godz. 20.00
10 października- 31 października 2022
Historia zna szczęśliwców mający we własnych domach arcydzieła malarstwa, stanowiące dziś kanon polskiej sztuki. Kim byli ludzie mogący przy porannej kawie wpatrywać się w prace Podkowińskiego, zasypiać z widokiem na płótno Chełmońskiego, czy chełpić się kompozycjami Malczewskiego; u kogo wisiał matejkowski „Stańczyk”, kto z lubością wyszukiwał prace Wojtkiewicza, dla kogo Stryjeńska malowała dziki na łańcuchach i jak to się stało, że dziś prace te eksponowane są w muzeach?
Zapraszamy na cykl czterech wykładów poświęconych wybitnym kolekcjom prywatnym gromadzonych w XIX i XX wieku.
Matejko na Adriatyku, czyli o kolekcji Ignacego Korwin Milewskiego
poniedziałek, 10 października 2022, godz. 20:00
Hrabia z powiatu oszmiańskiego, kształcony w Paryżu działacz polityczny o wyraźnie konserwatywnych zapatrywaniach nie szczędził majątku na gromadzenie dzieł sztuki, które eksponował w bajecznym pałacu na własnej adriatyckiej wyspie. Część prac pochodzących ze zbioru Milewskiego dziś stanowi kanon polskiej sztuki przełomu XIX i XX stulecia i wzbudza zachwyt w najważniejszych krajowych muzeach.
Leon Wyczółkowski, Portret Ignacego hr. Korwin-Milewskiego, 1901
Samuraj z krakowskiego rynku, czyli o kolekcji Feliksa Jasieńskiego
poniedziałek, 17 października 2022, godz. 20:00
Pochodzący z zamożnej szlachty sandomierskiej miłośnik sztuki i podróży zauroczył się grafiką dalekowschodnią, ale nie tracił z pola kolekcjonerskiego widzenia także rodzimych artystów. Pisał eseje, wygłaszał odczyty, gromadził dzieła i budził kontrowersje. W jego testamencie znalazło się blisko piętnaście tysięcy dzieł. Kim był człowiek, w którego salonie zawisł „Szał uniesień”?
Wnętrze krakowskiego mieszkania Feliksa Jasieńskiego
Saint-Tropez, suchotnik i „natręty”, czyli o kolekcji Aliny i Jakuba Glassów
poniedziałek, 24 października 2022, godz. 20:00
Ona – zdolna malarka zaprzyjaźniona z tuzami warszawskiego środowiska artystycznego, on – majętny stołecznej jurysta. Małżeństwo Glassów zgromadziło wysmakowaną kolekcję dzieł młodopolskiej sztuki. Na ścianach ich apartamentów nie zabrakło prac Stanisławskiego, Pankiewicza, Wyspiańskiego, Wojtkiewicza, Weissa czy Ruszczyca. O kolekcji niezwykłej pary Paweł Bień opowie 24 października.
Alina Bondy-Glassowa, Autoportret, ok. 1890-1900
Sztuka mimo wszystko, czyli o kolekcji Bronisława Krystalla
poniedziałek, 31 października 2022, godz. 20:00
Syn zamożnych przemysłowców oddawał się sztuce z zapałem i wielkim smakiem. Gromadził nie tylko sztukę współczesną, ale także dawną; oprócz dzieł malarskich, grafik i rzeźb, w jego zbiorach znalazły się wybitne przykłady rzemiosła. To właśnie jego mecenatowi zawdzięczamy również jedno z arcydzieł muzyki polskiej – „Stabat Mater” Karola Szymanowskiego. Tragiczne losy osobiste łączą się w historii Krystalla z wiarą w kolekcjonerstwo, jako misję i dyscyplinę artystyczną.
Wojciech Kossak, Portret Bronisława Krystalla z koniem, 1923