Menu

OBLICZA WCZESNEGO BAROKU |

OBLICZA WCZESNEGO BAROKU

cykl  3 wykładów online 6-20 maja  2025

WTORKI GODZ. 20.00

dla posiadaczy karnetów udostępniamy nagrania wykładów na 7 dni po zakończeniu cyklu

wykłady prowadzi: PRZEMYSŁAW GŁOWACKI

Przemysław Głowacki jest historykiem sztuki, który od wielu lat zajmuje się popularyzacją wiedzy o sztuce. Jest nauczycielem, wykładowcą akademickim (m.in. Akademii Sztuk Pięknych) oraz edukatorem muzealnym. Wiele lat pracował w Muzeum Narodowym w Warszawie, gdzie pełnił obowiązki zastępcy kierownika Działu Edukacji. Obecnie współpracuje z wieloma instytucjami kultury m.in. z Zamkiem Królewskim w Warszawie, gdzie prowadzi swój autorski kurs historii sztuki. Jest jednym z pomysłodawców oraz organizatorów projektu Wyprawy ze Sztuką. Był jednym z założycieli Forum Edukatorów Muzealnych oraz współinicjatorem polskiej edycji międzynarodowej akcji społecznej Dzień Wolnej Sztuki. Jest członkiem Międzynarodowego Komitetu Muzeów (ICOM). W 2007 roku otrzymał odznakę „Zasłużony dla kultury polskiej”. Prowadzi portal o sztuce, muzeach i wystawach artdone.pl.

ZOBACZ ARTDONE

Dlaczego sztuka baroku jest tak ciekawa? Ponieważ jest to okres, w którym różne kraje zaczynają wyraźnie wykształcać swoją artystyczną tożsamość. Zależy ona od wielu czynników – politycznych, religijnych, społecznych. Ale wspólnym mianownikiem dla dzieł tej epoki jest zaangażowanie widza. Prace powstające w tym czasie mają zachwycać, przerażać, zaciekawiać, szokować, intrygować, a nawet rozśmieszać. Najważniejsze, aby oglądającego nie pozostawić obojętnym. Zapraszamy na cykl wykładów poświęconych sztuce baroku, na którym poznamy trójkę wybitnych twórców XVII wieku. Jusepe de Ribera, Guido Reni i Clara Peeters na początku tego stulecia rozpoczynali swoje kariery, aby później stać się uznanymi i podziwianymi artystami. Każdy rozwinął swój talent w inny sposób, a ich twórczość świetnie oddaje wielowątkowość i bogactwo sztuki wczesnego baroku.

6 maja – Jusepe de Ribera. Światło i cień

Jusepe de Ribera pochodził z Hiszpanii. Większość swojego artystycznego życia spędził w Italii, choć ze swoją ojczyzną nigdy nie zerwał kontaktów. We Włoszech miał okazję poznać różne nurty rodzącego się baroku. We wczesnym okresie twórczości był, tak jak wielu wtedy malarzy, pod dużym wrażeniem dzieł Caravaggia. W efekcie wykształcił własny, indywidualny styl charakteryzujący się silnym dramatyzmem, ostrymi kontrastami światłocieniowymi i pogłębionym realizmem. Często malował sceny religijne i mitologiczne, w których subtelność i ekstaza przenikają się z silną ekspresją i szokującymi ujęciami przemocy. Na wykładzie poznamy sylwetkę tego fascynującego malarza, rysownika oraz grafika i obejrzymy duży wybór jego dzieł m.in. prezentowanych niedawno na wielkiej wystawie artysty w Paryżu.

   

 

13 maja – Guido Reni. Między Rafaelem i Caravaggiem

Zmieniają się epoki, nurty w sztuce, ale też artystyczne gusta. Guido Reni, malarz pochodzący z Bolonii, był jedną z najjaśniejszych gwiazd sztuki w XVII wieku. Jego obrazy cieszyły się powodzeniem wśród możnych mecenasów i budziły zachwyt ówczesnej krytyki. Podkreślano ich naturalne piękno oraz doceniano inspiracje antykiem i mistrzami renesansu na czele z Rafaelem. Dobra passa minęła wraz z wiekiem XIX, który zaczął marginalizować pozycję wielkiego mistrza. Od XX wieku trwa rehabilitacja jego dzieł, o czym świadczą niedawne wielkie wystawy artysty w Rzymie, Madrycie i Frankfurcie. Współczesna historia sztuki przywraca bolońskiemu twórcy należne mu miejsce, a równolegle szeroka publiczność na nowo docenia jego kunszt jako malarza i rysownika.

   

20 maja – Clara Peeters. Zagadka mistrzyni martwej natury

Twórczość i życie Clary Peeters jest dla historyków sztuki zagadką, którą próbują mozolnie rozwikłać. Niewątpliwie była jedną z najważniejszych postaci w okresie wczesnego rozwoju martwej natury na początku XVII wieku. Znamy kilkanaście jej obrazów, z których większość charakteryzuje się bardzo wysokim poziomem artystycznym. Wszystko wskazuje na to, że prowadziła duży warsztat, a jej dzieła były popularne wśród europejskich kolekcjonerów. Ale brak o niej i jej warsztacie udokumentowanych informacji. Prawdopodobnie związana była z Antwerpią, ale nawet tego nie możemy być całkowicie pewni. Jej sukces jako kobiety, w świcie zdominowanym przez mężczyzn, tylko pogłębia tajemnicę. Na wykładzie obejrzymy namalowane przez nią eleganckie martwe natury, zastanowimy nad ich symboliką i poznamy najnowsze hipotezy dotyczące artystki.

   

KUP KARNET