UBIERAJĄC MASKI
UBIERAJĄC MASKI CYKL 3 WYKŁADÓW [...]
wykład prowadzi: Przemysław Głowacki
Przemysław Głowacki – jest historykiem sztuki, który od wielu lat zajmuje się popularyzacją wiedzy o sztuce. Jest nauczycielem, wykładowcą akademickim (m.in. Akademii Sztuk Pięknych) oraz edukatorem muzealnym. Wiele lat pracował w Muzeum Narodowym w Warszawie, gdzie pełnił obowiązki zastępcy kierownika Działu Edukacji. Obecnie współpracuje z wieloma instytucjami kultury m.in. z Zamkiem Królewskim w Warszawie, gdzie prowadzi swój autorski kurs historii sztuki. Jest jednym z pomysłodawców oraz organizatorów projektu Wyprawy ze Sztuką. Był jednym z założycieli Forum Edukatorów Muzealnych oraz współinicjatorem polskiej edycji międzynarodowej akcji społecznej Dzień Wolnej Sztuki. Jest członkiem Międzynarodowego Komitetu Muzeów (ICOM). W 2007 roku otrzymał odznakę „Zasłużony dla kultury polskiej”. Prowadzi portal o sztuce, muzeach i wystawach artdone.pl.
Najsłynniejsze obrazy Vincenta van Gogha powstały w ciągu zaledwie dwóch lat, w czasie jego pobytu na południu Francji. Radykalny styl holenderskiego artysty osiągnął wtedy swoje apogeum. Z okazji 200-lecia istnienia Galeria Narodowa w Londynie zorganizowała wystawę poświęconą temu przełomowemu okresowi. Obok najsłynniejszych arcydzieł, zgromadzono prace mało znane, pochodzące z prywatnych kolekcji. Ekspozycja podejmuje też mniej znane wątki w twórczości Vincenta van Gogha oraz pokazuje bogaty wybór jego rysunków. Na wykładzie, w oparciu o dzieła zgromadzone obecnie w Londynie, spojrzymy z nowej perspektywy na fascynujący rozdział w życiu artysty.
VINCENT VAN GOGH. POECI I KOCHANKOWIE
Podtytuł wystawy, Poeci i Kochankowie, wydaje się odrobinę mylący – Van Gogh nie spędzał w tym okresie czasu z poetami; towarzystwa nie zapewniał mu kochanek lub kochanka… Ten zaskakujący tytuł wskazuje jednak , że kuratorzy skupiają się na myślach, które zainspirowały wyobraźnię i sztukę Van Gogha — a nie na bardziej sensacyjnych aspektach jego życia osobistego i zmagań.
Oto dwa cudowne lata. W lutym 1888 roku Van Gogh przybył do Arles z Paryża. W tym czasie stworzył blisko 200 obrazów i niezliczoną ilość rysunków, pomimo – a może właśnie dlatego – faktu, że przez 12 miesięcy przebywał w zakładzie psychiatrycznym Saint-Paul-de-Mausole w pobliskim Saint-Rémy. Dwa miesiące po opuszczeniu zakładu psychiatrycznego powrócił na północ do Auvers-sur-Oise, niedaleko Paryża, gdzie w lipcu 1890 roku zmarł śmiercią samobójczą.
Sala otwierająca wystawę wprowadza temat, prezentując dwa portrety. Pierwszy przedstawia „kochanka”, porucznika Paula Millieta, żołnierza pułku Zouave, którego Van Gogh uważał za kobieciarza (wypożyczony z Muzeum Kröller-Müller w Otterlo). Artysta dowcipnie skomentował swojego przyjaciela:
„Milliet ma szczęście, ma wszystkie Arlésiennes, jakie chce, ale cóż, nie potrafi ich namalować, a gdyby był malarzem, nie miałby żadnych”.
Drugi portret przedstawia „poetę”, wzorowany na jego belgijskim przyjacielu artyście Eugène Boch (Musée d’Orsay, Paryż). Zamyślony model nie pisał poezji, ale Van Gogh postrzegał go jako wrażliwą duszę. Jak to ujął Van Gogh w liście do brata Theo:
Wczoraj spędziłem kolejny dzień z tym Belgiem, który ma też siostrę wśród tych Dwudziestu (…) – wreszcie mam pierwszy szkic tego obrazu, o którym marzyłem już od dłuższego czasu – [obrazu] poety. Pozował do niego dla mnie. Jego świetna głowa, z zielonym spojrzeniem, wyróżnia się na moim portrecie na tle gwiaździstego, głęboko ultramarynowego nieba; jego ubiór to mała, żółta marynarka, kołnierz z niefarbowanego płótna, różnokolorowy krawat. Pozował mi dwa razy jednego dnia.
Wiele jest ogrodów -to „gniazda dla kochanków” w oczach Van Gogha. Czasami wydają się łagodne. W Ścieżce w parku w Arles (1888) parasole sygnalizują łagodny spacer.
Róże (1889) stosują impastowe i gwałtownie zręczne pociągnięcia pędzla, aby uchwycić blade płatki, których zapach niemal można poczuć. Częściej jednak są melancholijne, a nawet groźne
Zapraszamy do wspólnego przyjrzenia się zdumiewającym osiągnięciom Van Gogha w Prowansji, gdzie mieszkał przez nieco ponad dwa lata.
do 30 listopada cena biletu 30 zł
od 30 listopada cena regularna biletu 40 zł