Menu

I ŚWIAT BRUEGLA I

Innowacyjny świat Pietera Bruegla Starszego

cykl trzech wykładów online w środy od 4 stycznia  2023 godz. 20.00

opowiada ALEKSANDRA JANISZEWSKA-CARDONE

Pieter Bruegel starszy w powszechnej wyobraźni kojarzy się z zabawami chłopskimi czy pełnymi niewyszukanych żartów scenami. Jednak ten malarz, przez długi czas związany z Antwerpią, wpisał się w dzieje sztuki jako niepośledni innowator. To dzięki jego nowatorskim realizacjom kompozycji pejzażowych czy ujęć codziennego życia, w krótkim czasie pojawiły się samodzielne gatunki pejzażu i scen rodzajowych. A my przyjrzymy się jak do tego doszło.

4 stycznia -Pieter Bruegel st. i pory roku

Wszyscy znamy scenę powrotu z polowania, która rozgrywa się w zimowym pejzażu namalowanym przez Bruegla. Myśliwi zapadają się w wilgotnym śniegu, a towarzysząca im sfora wraca z podkulonymi ogonami. Malarzowi udało się oddać prawdę o zimowej aurze lepiej niż jakiemukolwiek artyście wcześniej. Opowiemy jak ten obraz współgra z pozostałymi w serii, a także o jego miejscu w tradycji malarstwa pejzażowego.

 

Pieter Bruegel st., „Myśliwi na śniegu”, 1565, KHM Wiedeń 

  1. 18 stycznia -Świat chłopskich zabaw u Pietera Bruegla

Życie chłopów często było przedmiotem zainteresowania wyżej urodzonych jako kanwa do prześmiewczych opowieści. W twórczość Pietera Bruegla st. całkowicie zmienia się kierunek tych opowieści – wesela, jarmarki, zabawy wiejskie przepełnione są swoistą czułością w obserwacji. Co nie oznacza, że brakuje w nich komicznych aspektów! 

Pieter Bruegel st., „Chłopskie wesele”, 1566-1567, KHM Wiedeń

3. 25 stycznia- Ćwiczenie uważnego patrzenia – “wimmelbild” u Bruegla

Bruegla można uznać za inspiratora tzw. “wyszukiwanek”, czyli kompozycji w których mnogość elementów utrudnia nam odnalezienie tych, których poszukujemy. Jednak z tą różnicą, że w pracach artysty wszystkie sceny miały znaczenie, a nadmiar utrudniał patrzącemu szybkie ich zrozumienie. Wspólnie poszukamy sensu w chaosie scen, z których Bruegel komponował swoje niektóre opowieści.

Pieter Bruegel st., „Zabawy dziecięce”, 1550, KHM Wiedeń 

PROWADZĄCA : ALEKSANDRA JANISZEWSKA-CARDONE

Aleksandra Janiszewska-Cardone na co dzień pracuje jako kustoszka malarstwa niderlandzkiego, holenderskiego oraz flamandzkiego w Muzeum Narodowym Warszawie. Kuratorka wystawy „Różne spojrzenia. Malarstwo holenderskie i flamandzkie z kolekcji ERGO Hestii” (2021: MNW), współkuratorka: „W warsztacie niderlandzkiego mistrza…” (2017: MNW); „With a Curious Eye. Mannerist Painting from the National Museum in Warsaw” (2017: Tallin, Estonia); „Cranach. Natura i sacrum” (2021: MNW). Członkini międzynarodowego stowarzyszenia kuratorów sztuki niderlandzkiej CODART, gdzie zasiada w panelu doradczym ds. wykluczeń. Autorka katalogów oraz artykułów naukowych. Przygotowuje rozprawę doktorską „Modyfikacje w niderlandzkich portretach donatorskich XV i 1. poł. XVI wieku. Antropologia sprawczości i obecności” pod kierunkiem prof. Antoniego Ziemby.

Zajmuje się popularyzacją wiedzy o sztuce dawnej. Prowadzi blog „Otulina. Aleksandra Janiszewska o sztuce” (www.otulinablog.pl) oraz podcast „Otulina o sztuce” (https://spoti.fi/3qy5Fki). Wykłada na studiach niestacjonarnych w Instytucie Historii Sztuki UW, a także Uniwersytecie Trzeciego Wieku Teatru Żydowskiego. Współpracuje z Notes from Poland (https://notesfrompoland.com).

Zapisz się do naszego newsletter

Wiadomości bezpośrednio na Twoją skrzynkę!