UBIERAJĄC MASKI
UBIERAJĄC MASKI CYKL 3 WYKŁADÓW [...]
Historyczka sztuki, edukatorka muzealna. Długoletnia zastępczyni kierownika Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Warszawie. Autorka programów edukacyjnych do wystaw czasowych i stałych muzeum. Prowadziła cykle autorskie wykładów z historii sztuki w licznych instytucjach kulturalnych. Jej pasją jest zwiedzanie miast i muzeów, poznawanie nowych kultur oraz popularyzacja sztuki poprzez wykłady i warsztaty.
Fot. Solange Photography
REMBRANDT-HOOGSTRATEN. FARBA I ILUZJA.
Rembrandt jest nie tylko jednym z największych i najbardziej podziwianych twórców w historii sztuki, już za życia uznawany za geniusza stworzył swój niepowtarzalny styl, naśladowany przez kolejne pokolenia twórców, począwszy od jego uczniów i współpracowników. Wystawa ukazuje Rembrandta jako mistrza prowadzącego duży prężnie działający warsztat, w którym wykształciło się wielu wybitnych malarzy. Jednym z nich był Samuel Hoostraten i to on jest drugim bohaterem naszego wykładu.
Obaj artyści w innowacyjny sposób eksperymentowali z barwą, światłem i perspektywą. Ich wspólnym celem było wierne oddanie widzialnego świata, co prowadziło do ich fascynacji iluzjami optycznymi. Obaj opracowali imponujące techniki iluzjonistyczne, które pozwalały im tworzyć niemal wirtualne, jak dziś byśmy powiedzieli, rzeczywistości.
Zwodniczo realistyczne odwzorowanie rzeczywistości od czasów starożytnych uważane było za godny podziwu cel malarstwa. Od lat 30. XVII wieku iluzjonistyczne przedstawienia w sztuce holenderskiej cieszyły się szczególnym uznaniem. W kolejnych dekadach Rembrandt i Van Hoogstraten okazali się wybitnymi mistrzami w tej dziedzinie. Van Hoogstraten był jednym z najzdolniejszych i najbardziej innowacyjnych uczniów Rembrandta. Ponadto w 1678 roku opublikował „Wprowadzenie do Wyższej Szkoły Malarstwa, czyli Widzialnego Świata”, dziś znane jako „Inleyding”. To teoretyczne opracowanie artystyczne dostarcza wyjątkowego wglądu w warsztatową praktykę i metody nauczania jego mistrza.
1. Rembrandt, Dziewczyna w ramie obrazu, Zamek Królewski w Warszawie
2. Fragment
Pracownia Rembrandta była miejscem ożywionej wymiany myśli na temat wyzwań związanych z edukacją artystyczną. Zarówno Rembrandt, jak i Van Hoogstraten postrzegali siebie jako artystów badaczy, którzy nieustannie poszukiwali nowych sposobów na wierne oddanie natury i zjawisk optycznych. Jako mistrzowie iluzjonistycznych trików artystycznych przekraczali granicę między obrazem a przestrzenią widza.
1. Samuel van Hoogstraten, Martwa natura trompe l’oeil, 1666-78, © Staatliche Kunsthalle Karlsruhe
2. Fragment
Po ukończeniu nauki w pracowni Rembrandta, Van Hoogstraten w pierwszej połowie lat 50. Dzięki swoim iluzjonistycznym dziełom odnosił duże sukcesy na dworze cesarza Ferdynanda III w Wiedniu.
1.Samuel van Hoogstraten, Pantofle, 1650-75, Paryż, Luwr
2. Samuel van Hoogstraten, Wprowadzenie do Wyższej Szkoły Malarstwa”, 1678
ZAPRASZAMY NA WYKŁAD Z CYKLU ZOOM NA WIEDEŃ
do 30 listopada cena 30 zł
od 1 grudnia cena 40 zł