OBLICZA WCZESNEGO BAROKU
OBLICZA WCZESNEGO BAROKU cykl 3 [...]
dodatkowy dostęp do nagrania przez 7 dni od zakończenia wykładu wyłącznie dla posiadaczy biletu
Paweł Bień – poeta, historyk sztuki, kulturoznawca. Na co dzień pracownik Działu Dawnego Malarstwa Europejskiego Muzeum Narodowego w Warszawie, autor książki poetyckiej „Światłoczułość” i ponad stu popularnonaukowych tekstów o malarstwie publikowanych m.in. na łamach „Spotkań z Zabytkami” i „Ruchu Muzycznego” oraz portalach takich jak niezłasztuka.net, Teologia Polityczna i in., wygłaszał wykłady m.in. na zaproszenie Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Instytutu Pamięci Narodowej, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, kilkunastu muzeów i fundacji
Jeden z najcenniejszych obrazów znajdujących się w polskich zbiorach -„Portret damy z gronostajem” Leonarda da Vinci kryje wiele tajemnic. To nie tylko najcenniejszy, ale i jeden z najbardziej fascynujących obrazów znajdujących się w polskich zbiorach. Rokrocznie odwiedzany przez miliony turystów z całego świata, gotowych pokonać nieraz tysiące kilometrów, by spojrzeć w oczy tajemniczej damie namalowanej przez jednego z największych geniuszy europejskiej sztuki. Aż trudno uwierzyć, że w historii znaleźli się ludzie gotowi „Damę z gronostajem” przemalować. Zaskakujących opowieści towarzyszących arcydziełu jest jednak więcej.
Leonardo da Vinci, „Dama z gronostajem”, 1483-1490, olej i tempera na desce, 54,7 x 40,3 cm, Muzeum Czartoryskich w Krakowie
O wczesnych dziejach krakowskiego obrazu niewiele wiadomo. Powstał, gdy Leonardo przebywał w Mediolanie na dworze Lodovica Sforzy, którego Cecylia była faworytą. Gronostaj – symbol czystości – znajdował się w godle księcia. Portret prawdopodobnie pozostawał w posiadaniu Cecylii, późniejszej signory Bergamini, aż do jej śmierci w 1536 r.
Co działo się z obrazem przez następne 300 lat, pozostaje zagadką. Tajemnicze są również okoliczności, w jakich książę Adam Jerzy Czartoryski go zakupił. Było to we Włoszech około 1800 r., nie wiemy jednak, w jakim mieście. Portret podarowany przez księcia Czartoryskiego matce, księżnej Izabeli, eksponowany był początkowo w Pokoju Zielonym Domku Gotyckiego w Puławach. Dalsza historia obrazu znana jest już stosunkowo dobrze, choć nie wiadomo kto i dlaczego przemalował jego oryginalne tło i detale stroju damy.
Co wiemy o modelce i jej życiu, dlaczego Leonardo da Vinci sportretował ją z tak osobliwym zwierzęciem, jakie koleje losu zawiodły dzieło aż nad Wisłę i jakie były jego wojenne losy opowiemy Państwu już 28 kwietnia, podczas specjalnego spotkania wokół najcenniejszego dzieła w polskich zbiorach.