PODRÓŻ PRZEZ SZTUKĘ
PODRÓŻ PRZEZ SZTUKĘ W 6 SEZONACH [...]
Wybierz się z nami w Podróż Przez Sztukę. Ruszymy po utartych ścieżkach, by móc przyglądać się kanonowi sztuki i stopniowo go poznawać. Zaczynamy w odległych zakątkach historii, bo już starożytni wiedzieli, co w sztuce jest najważniejsze.
Podróż rozpoczynamy u źródeł współczesnej cywilizacji, zatrzymamy się w starożytnych Egipcie, Grecji i Rzymie. Przemierzymy ponad trzy tysiące lat, poznając jak kształtowały się podstawy sztuki, również tej, która otacza nas dzisiaj. Będziemy przyglądać się mieszkańcom poznawanych krain, próbując zrozumieć do czego służyła im sztuka, którą wytwarzali.
Pośród piasków Sahary i życiodajnego Nilu, Egipcjanie budowali dla wieczności: monumentalne piramidy, malarstwo ukazujące egzystowanie w zaświatach, posągi będące pośmiertnym schronieniem. Nasz pierwszy przystanek to poznanie starożytnego Egiptu, którego rytm życia podporządkowany był rozbudowanym wierzeniom o porządku świata i życiu po śmierci. Sprawdzimy, czy było w nich miejsce na przyziemne, ludzkie emocje.
1. 2.
3.
1.Rzeźba portretowa faraona Echnatona replika), Rosecrucian Egyptian Museum, San Jose w Kalifornii 2.PopiersieNefertiti widziane z ujęcia en trois quarts, Totmes, 1345 r. p.n.e. , Neues Museum- Muzeum Egipskie, Berlin 3.Triada Mykerinosa, ok. 2500lat p.n.e. Muzeum Egipskie w Kairze
Odcinek 2. Starożytna Grecja – piękno ciała 12 listopada
Skaliste wybrzeża Peloponezu i Attyki były scenerią, w której narodziła się sztuka będąca inspiracją po dzień dzisiejszy. Grecy jako pierwsi uczynili figurę ludzką przedmiotem dokładnych studiów i naśladowali ją poprzez sztukę. To tu narodził się kanon proporcji i wyobrażenie o idealnym wyglądzie ciała. Architektura podporządkowana była zasadom harmonii i rytmu w dążeniu do doskonałej formy. Poszukamy czy pośród tej perfekcji dopuszczano świadomość prawdziwego życia?
1. 2.
3.
Odcinek 3. Starożytny Rzym – propaganda władzy 19 listopada
Rzymianie zbudowali olbrzymie imperium i potrzebowali sztuki do tworzenia wspólnej tożsamości dla wszystkich podbitych krain. Łuki triumfalne, posągi cesarzy, kolumny i budowle użyteczności publicznej – wszystko służyło budowaniu spójnego wizerunku i autorytetu władzy. Przyjrzymy się też jak przy tej okazji wykorzystywali ludzkie słabości.
1. 2.
3.
1. Terencjusz Neo i jego żona , fresk, po 50 r n.e., Pompeje, obecnie Narodowe Muzeum Archeologiczne, Neapol
2. August z Prima Porta, przed 20r p.n. e., Muzea Watykańskie
3. Kolumna Trajana, projekt: Apollodoros z Damaszku, 113 r, Rzym
Odcinek 4. Rozpad Cesarstwa (i chrześcijaństwo) – nowe porządki? 26 listopada
Chrześcijaństwo stopniowo zyskiwało znaczenie w Cesarstwie, które powoli chwiało się pod ciężarem własnego sukcesu. Nasza podróż poprowadzi nas przez potajemne narodziny sztuki chrześcijańskiej w rzymskich katakumbach, czas wyzwolenia za Konstantyna Wielkiego, po triumf w sztuce Bizancjum, w krajobrazie upadku Imperium.
1. 2.
1. Mozaika z Dobrym Pasterzem, Mauzoleum Galii Placydii , 1 poł Vw.
2. Cesarzowa Teodora, ok 540-7 r, Bazilika San Vitale, Ravenna