Menu

REMBRANDT – CZTERY DZIESIĘCIOLECIA Z MISTRZEM |

REMBRANDT- CZTERY DZIESIĘCIOLECIA Z MISTRZEM

4 wykłady online 6, 13, 20, 27 listopada 2024

dodatkowy dostęp do nagrań przez 7 dni od zakończenia całego cyklu wyłącznie dla posiadaczy karnetu

środy godz. 20.00

opowiada DR ALEKSANDRA JANISZEWSKA-CARDONE

 

Miłośniczka sztuki niderlandzkiej, kuratorka Zbiorów Dawnej Sztuki Europejskiej w Muzeum Narodowym w Warszawie, autorka podcastu „Otulina o sztuce”, w którym oswaja słuchaczy z urokami sztuki dawnej. Autorka wystaw, katalogów i książek o sztuce.

 

Mistrz operowania światłem i cieniem w opowiadaniu o najskrytszych tajemnicach ludzkiej duszy – Rembrandt Harmesz van Rijn. Przyjrzymy się jak jego kariera zmieniała kierunek pod wpływem ważnych osób, które stawały na jego drodze, a także – niespodziewanych wydarzeń zmieniających bieg wypadków. Opowieść poprowadzi nas nie tylko przez rozwój stylu w dziełach malarskich, ale także pozwoli poznać fascynacje i mistrzostwo Rembrandta w technikach graficznych i rysunkowych. Kolejne spotkania poświęcone będą dziesięcioleciom z życia i twórczości Rembrandta, ludziom, których spotykał, jego uczniom oraz zawiłościom jego rodzinnego życia. Naszymi przewodnikami będą autoportrety opowiadające więcej o Rembrandcie niż sam chciałby nam zdradzić. Po wysłuchaniu tego cyklu mistrz z Lejdy nie będzie miał przed Wami żadnych tajemnic.

Rembrandt, “Autoportret w wieku 34 lat”, 1640, National Gallery w Londynie

Obiecujące początki (1621-1631) 6 listopada

Jak z syna młynarza zostać malarzem chwalonym przez sekretarza najważniejszej osoby w kraju? Przyjrzymy się jak Rembrandt zdobywał naukę, jakich mistrzów naśladował i jak długą drogę przebył, by wypracować swój własny, artystyczny głos. Poznamy twórczość Jana Lievensa, przyjaciela i konkurenta młodego Rembrandta, dzięki któremu osiągnął doskonałość w sztuce malarstwa. Młodzi adepci sztuki razem stawiali pierwsze samodzielne kroki w Lejdzie.

  2. 

2. Rembrandt, “Autoportret”, 1628-1629, Rijksmuseum w Amsterdamie

Dochodzenie do sławy (1631-1642) 13 listopada

Po przeprowadzce do tętniącego życiem Amsterdamu, Rembrandt staje się rozchwytywanym portrecistą. Jego kariera rozwija się z niezwykłą szybkością, zapisuje się do lokalnego cechu malarzy i zakłada rodzinę z Saskią Uylenburgh. Z czasem znacząco ogranicza twórczość portretową, tworzy dzieła o tematyce historycznej, które mają wyższy status w hierarchii tematów malarskich. Wskazują też na wyższe wykształcenie ich twórcy. Pasmo sukcesów ulega przerwaniu wraz ze śmiercią Saski w 1642 roku.

1.   2.

1. Rembrandt, “Lekcja anatomii dra Tulpa”, 1632, Mauritshuis w Hadze

2.Rembrandt, “Autoportret jako Syn Marnotrawny”, ok. 1635, Galeria Starych Mistrzów w Dreźnie

Zmiana kierunku (1643-1658) 20 listopada

W dekadzie po ukończeniu Straży nocnej i śmierci Saskii nastąpił zwrot w twórczości Rembrandta. Gwałtownie spadła ilość produkowanych obrazów. Nie malował już tak wielu portretów. Jego głównym zajęciem stało się rysowanie i akwaforta. Życie osobiste naznaczone było skandalami, kiedy wiązał się z kolejnymi opiekunkami swojego małoletniego syna, Tytusa. Jego finanse gwałtownie się załamały, nie był w stanie spłacić wystawnego domu. Przyjrzymy się czy te wydarzenia odbiły się w twórczości mistrza.

1.         2.

Rembrandt, “Trzy drzewa”, akwaforta i sucha igła, 1643, Rijksmuseum w Amsterdamie

2. Rembrandt, “Jeździec polski”, 1655, ok. Frick Collection, Nowy Jork

Burzliwy koniec (1658-1669) 27 listopada

Ostatnia dekada życia Rembrandta naznaczona była kolejnymi stratami najbliższych osób i popadaniu w coraz większe długi. Jednak jego sława wciąż przyciągała do niego bogatych kolekcjonerów i zapewnia mu (nieliczne) prestiżowe zlecenia. W tej ostatniej dekadzie styl malarstwa Rembrandta dążył nieomal do abstrakcji, oparty był na impastowym kładzeniu warstw farby oraz wyrazistym operowaniu światłocieniem. To w tym czasie powstały takie przejmujące dzieła jak Żydowska narzeczona czy Powrót syna marnotrawnego

  1.   2. 

1. Rembrandt, “Powrót syna marnotrawnego”, ok. 1668, Ermitaż, Petersburg

2. Rembrandt, “Izaak i Rebeka” zw. “Żydowska narzeczona”, ok. 1665-1669, Rijksmuseum w Amsterdamie

KUP KARNET