Menu

JAK NAMALOWAĆ GENIUSZA, CZYLI CO ŁĄCZY FRYDERYKA CHOPINA Z MALARSTWEM |

JAK NAMALOWAĆ GENIUSZA,

CZYLI CO ŁĄCZY FRYDERYKA CHOPINA Z MALARSTWEM

30 października godz. 20.00 ( czwartek)

wykład bezpłatny – obowiązuje pobranie bezpłatnego biletu

UWAGA! NAGRANIE WYKŁADU NIE ZOSTANIE UDOSTĘPNIONE 

 

 

opowiada PAWEŁ BIEŃ

Paweł Bień – poeta, historyk sztuki, kulturoznawca. Na co dzień pracownik Działu Dawnego Malarstwa Europejskiego Muzeum Narodowego w Warszawie, autor książki poetyckiej „Światłoczułość” i ponad stu popularnonaukowych tekstów o malarstwie publikowanych m.in. na łamach „Spotkań z Zabytkami” i „Ruchu Muzycznego” oraz portalach takich jak niezłasztuka.net, Teologia Polityczna i in.,  wygłaszał wykłady m.in. na zaproszenie Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Instytutu Pamięci Narodowej, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, kilkunastu muzeów i fundacji.

 

19. edycja Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina,  odbywa się w dniach 2–23 października 2025 w Warszawie.

23 października odbędzie się ostatni koncert laureatów. Kiedy choć trochę opadną emocje my zapraszamy na bezpłatny wykład , na którym przyjrzymy się Fryderykowi Chopinowi od… strony malarstwa.

fot. Henryk Siemiradzki, „Chopin w salonie księcia Antoniego Radziwiłła w roku 1829”, 1887; Siemiradzki uchwycił scenę koncertu Fryderyka Chopina, który miał odbyć się w 1829 r. w jednej z posiadłości Antoniego Henryka Radziwiłła. Jest to jednak wyimaginowana scena, mimo iż Chopin bywał u Radziwiłłów w Antoninie, Berlinie i Poznaniu.

Odwiedzał wystawy malarstwa, uważnie przyglądał się książkowym ilustracjom, przyjaźnił się z malarzami, a nawet sam rysował. Związki Fryderyka Chopina ze sztukami plastycznymi znacznie wykraczają poza pozowanie do niezliczonych portretów.

Od rozważnych po romantyczne, od śmiertelnie poważnych po humorystyczne, od amatorskich po tworzone przez największych mistrzów epoki – obrazy i rysunki związane z kompozytorem układają się nie tylko w wizualną kronikę jego barwnego życia, ale także stanowią dowód, jak postać obdarzonego wyśmienitym poczuciem humoru lwa salonowego obrastała mitem. 

ZAPRASZAMY NA WYKŁAD ! POBIERZ BEZPŁATNY BILET

 

 

1.    2. 3.

  1. Teofil Kwiatkowski, Fryderyk Chopin na łożu śmierci, 1849, Muzeum Narodowe w Warszawie
  2. Teofil Kwiatkowski, Portret Fryderyka Chopina w stroju domowym, ok 1843, Muzeum Narodowe w Warszawie
  3. Teofil Kwiatkowski ,Polonez Chopina (Bal w Hôtel Lambert w Paryżu) detal, 1859, Muzeum Narodowe w Poznaniu