Menu

I BOTTICELLI. GENIUSZ QUATTROCENTA I

BOTTICELLI. GENIUSZ QUATTROCENTA

cykl trzech wykładów online  w poniedziałki godz.20.00

13 luty- 27 luty 2023

opowiada PAWEŁ BIEŃ

 

13 lutego 2023 – poniedziałek – godz. 20:00

Od florenckich mieszczan do antycznych herosów

Sandro Botticelli znany jest przede wszystkim jako wybitny twórca scen religijnych, ale w jego dossier znajdują się także portrety, sceny mitologiczne, a nawet epizod z dziejów antycznego malarza Apellesa, i wszystkie one bynajmniej nie stanowią prac pośledniejszych pod względem artystycznej rangi. „Kaligraficzna wirtuozeria” jego linii doskonale sprawdzała się w wysublimowanych portretach, podkreślających dumne profile możnych zleceniodawców, ale także erudycyjnych scenach inspirowanych antycznymi mitami i dziejami, których wielowarstwowe znaczenie stanowi interpretacyjną zagadkę, niedającą się rozwikłać kolejnym pokoleniom badaczy.

Sandro Botticelli, Portret z profilu młodej kobiety, 1475 – 1480

20 lutego 2023 – poniedziałek – godz. 20:00

Tondo – metafora doskonałości

Sandro Botticelli nie bez kozery zaskarbił sobie zaszczytne miano „boskiego madonniere”, czyli twórcy pełnych wdzięku wizerunków Marii z Dzieciątkiem, niejednokrotnie w towarzystwie aniołów, świętych i szeregu rekwizytów, tworzących symboliczny kod. Finezyjnie skomponowane tonda powstawały na zlecenie prywatnych zleceniodawców, a w ciągu kolejnych stuleci – rozpierzchały się po całym świecie. Jak „Madonna Raczyńskich” trafiła do kolekcji berlińskiej Gemäldegalerie, i jak meandrowały losy ukrywanej podczas II wojny światowej „Madonny ze św. Janem Chrzcicielem i aniołem”, będącej dziś skarbem zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie? Drugie spotkanie cyklu „Geniusz Quattrocenta” poświęcimy maryjnym tondom z kolekcji polskich, europejskich i amerykańskich.

Botticelli, Sandro, Madonna z Dzieciątkiem, Św. Janem i Aniołem; XV/XVI w.

27 lutego 2023 – poniedziałek – godz. 20:00

Od florenckich stosów do sztuki współczesnej

Działalność charyzmatycznego mnicha Girolamo Savonaroli wpłynęła na florenckie życie artystyczne końca XV stulecia. Wzywani do pokuty i ascetycznego trybu życia mieszczanie, lękliwie przygotowywali się na mający niebawem nadejść koniec świata. I choć świat niewzruszenie trwał nadal, późną twórczość Botticellego zdominowały tematy dotąd nieobecne w jego dziełach – powstają kolejne redakcje złożenia do grobu i pełne uderzającej siły oddziaływania wizerunki Chrystusa jako Męża Boleści. Ten dolorystyczny epilog historii Botticellego nie przeszkodził jednak kolejnym pokoleniom czerpać z florenckiego mistrza twórczych inspiracji. Jakie echa mistrza Quattrocenta pobrzmiewają w sztuce XIX i XX wieku? – opowie podczas ostatniego spotkania w cyklu „Geniusz Quattrocenta”  Paweł Bień.

Sandro Botticelli, Il Vir Dolorum

PROWADZĄCY: PAWEŁ BIEŃ

Poeta, historyk sztuki, kulturoznawca, muzealnik i publicysta. Autor książki poetyckiej „Światłoczułość” (Łódź 2021) kilkudziesięciu tekstów popularno-naukowych, relacji z muzealnych podróży, programów towarzyszących wystawom, popularyzatorskich materiałów wideo i podcastów. Adiunkt w Muzeum Narodowym w Warszawie.

Ukończył z wyróżnieniem Międzyobszarowe Indywidualne Studia Humanistyczne i Społeczne na uniwersytetach Wrocławskim (2016) i Warszawskim (2018). Regularnie publikuje teksty o malarstwie na portalu NiezłaSztuka.net, prowadzi autorski cykl „Słuchanie obrazów” w „Ruchu Muzycznym”, na łamach kwartalnika „Karkonosze” od siedmiu lat pisze o kulturze Sudetów Zachodnich.

Wygłaszał wykłady na zaproszenie m.in. Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Muzeum Narodowego w Warszawie, warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina oraz Biur Wystaw Artystycznych i licznych fundacji.

W Fundacji ArtTransfer podczas swoich poniedziałkowych spotkań opowiada o malarstwie XIX i XX wieku.

 

 

Zapisz się do naszego newsletter

Wiadomości bezpośrednio na Twoją skrzynkę!